top of page
  • Zdjęcie autoraAnka Mazovshanka

Afrykańskie akcenty

Pisałam już kiedyś, że interesuje mnie sztuka afrykańska, zwłaszcza ta prymitywna, plemienna. Wyjątkowe upodobanie żywię do masek. Najlepiej, żeby nie były to zwyczajne pamiątki dla turystów, ale maski używane w obrzędach i rytuałach danego ludu. Zdobyłam już 3 tego typu maski - dwie ludu Dan i jedną Mangbetu. Wciąż jednak marzyła mi się maska ludu Chokwe żyjącego głównie na terenach Angoli, D.R. Kongo i Zambii. Nie sądziłam, że uda mi się "upolować" maskę w rozsądnej cenie, a do tego trafiającą w moje gusta. Na szczęście zadziałało prawo przypadku. W czerwcu zeszłego roku podczas mojego pobytu we Wrocławiu odbywał się jarmark. Jedno ze stoisk należało do Sklepu Afrykańskiego i tam wypatrzyłam maskę z charakterystycznym znakiem na czole. Upewniwszy się, że to właśnie dzieło ludu Chokwe, zdecydowałam, że to będzie moja pamiątka z Wrocławia. Nie żaden gadżet z wizerunkiem katedry czy krasnali, ale afrykańska maska! Typowe maski Chokwe mają nieco inny znak na czole i przeważnie posiadają sznurkowe dredy. Moja natomiast ma ozdoby z koralików i muszelek kauri. Dostałam do niej gratisowy metalowy stojak, ale i tak powiesiłam ją na ścianie obok Dan i Mangbetu. Teraz brakuje mi już tylko maski Baule, by skompletować dzieła ulubionych afrykańskich ludów.






Niedawno przy okazji zakupów w antykwariacie znalazłam sporą księgę o sztuce afrykańskiej. Mimo iż zawiera więcej zdjęć i ilustracji niż tekstu, to jest to ładne uzupełnienie mojej małej afrykańskiej biblioteczki. Nie przeszkadza mi nawet odcięty róg jednej ze stron i przyżółcone brzegi.



Tym postem żegnam się z blogiem. Osiągnęłam limit miejsca na zdjęcia, a nie zamierzam płacić za przejście do usługi premium, tym bardziej, że mam już sporo innych wydatków. Ciężko byłoby też zaczynać wszystko od nowa i zakładać kolejny blog. Zakończyłam też publikowanie na Twitterze, bo nie zgadzam się z polityką Elona Muska. Od tej pory możecie mnie śledzić na FB i IG. Pozdrawiam i życzę dobrego tygodnia.

43 wyświetlenia12 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
Post: Blog2_Post
bottom of page